Alla inlägg under augusti 2009

Av Camilla - 8 augusti 2009 21:23

Igår efter en "hård" arbetsdag bestämde jag och P att vi skulle åka ut till N och T´s land i Åkersberga redan på eftermiddagen... Jag började packa när jag kom hem och när P kom hem från en lyckad golfrunda på Sofielund frågade vi även M om hon ville följa med oh efter lite övertalning blev det att hon följde med. Först var vi tvunga att åka förbi affären för att inhandla lite saker som kan vara bra att ha med sig när man ska sova över på landet. Mat plus dricka! Vi köpte även en päronlikör till T och N eftersom vi har nallat på deras så många gånger förrut!


Strax efter 16.00 checkade vi in på Solhöjden. Underbart väder hade det varit hela dagen och det fina vädret fortsatte... När vi hade packat ur bilen och S hade vaknat gick vi ner till faster och farbror och kusin son var nere vid bryggan och jag kan säga att J blev glad att se dem.


Vi var nere på bryggan en timme eller så och under den tiden lurade de ut mig på en badring (som man håller sig fast i med händerna) och som sen åker efter en båt eller dylikt... Kan säga att jag och M orkade ett bra tag innan vi till sist skrek till M som körde vattenskotern att åka in till bryggan. Jag hade sån mjölksyra. Men kul var det!

Sen tog vi med oss allt upp för att laga middag och få lite god dricka i oss och bara umgås :-)

Grillat till middag med pommes och en super god sallad... Du är bäst på att göra salladsdressing N...


Kvällen fortsatte med trevliga samtal och gott dricka. När det blev dags för sövning av barn så tog det lite längre tid än vad jag trodde, men det var en ny plats för J. så det var okej. När väl J var sövd började kortspelet. Jag var protokollförare och de andra spelade... Det kanske inte är själva spelet som är så viktigt utan gemenskapen... Man sitter och pratar och har kul!

Timmarna gick och när klockan var ca 02.00 var vi klara med 2 omgångar och alla började göra sig iordning för sängen... Jag hämtade J sov sov i N och T´s säng och bar över henne till boden där vi skulle sova. Hon vaknade men efter lite välling somnade hon om. Själv hade man lite svårt att somna pga de värkande armarna. Så en värktablett var ja tvungen att ta innan ja kunde somna...


Idag har vi i stort sätt varit vid bryggan hela dagen. J har badat och det verkar hon älska, precis som jag. (Jag har nog  legat i vattnet mer än en timme totalt de här två dagarna.) Hon är en blivnade fisk tror jag. När hon väl hade hajat detta med vatten och flytväst och allt så bara gick hon i när man höll i hennes armar. Hon och S har även åkt båt själva!

Är såå glad att J och S verkar kunna leka med varandra! J behöver kompisar i ungefär samma ålder.

J har varit sååå duktig och jag är så stolt över henne... Hon har gått runt där nere med en flytväst på sig och då känner sig jag helt plötsligt väldigt lugn. Självklart vill jag inte att hon ska ramla i överhuvudtaget, men det är en trygghet när hon har den på sig! Flytvästar är det bästa som finns!

Lunch intogs hos S, pannkakor till barnens förtjusning!

Efter lunchen åkte M, M, S och J hem, men P och T fortsatte med bygget av altanen vid bryggan. Kommer att bli jätte fint när det blir klart!


Efter några timmar till på bryggan kände jag att nu är det dags att åka hem. Vi packade våra saker och resan gick hemåt. J somnade efter 200 meter och sov i princip hela vägen hem.

En god middag från lokala kinarestaurangen intogs med M på besök och även några kräftor slank ner... Mums!


Nu sover lilltjejen och jag börjar bli trött så ett bad ska njutas av och sen sängen. Godnatt!

Av Camilla - 6 augusti 2009 21:03

Om gårdagen var en dag man inte ville släppa så är denna dag precis tvärtom. Nästan, men bara nästan, allt vill man släppa som har hänt den här dagen.


Ibland känns det som om man skulle vilja byta jobb helt och hållet. Skola om mig till något inom data eller varför inte ekonomi? Nä, jag älskar mitt jobb och mina barn på jobbet. De är mina älsklingar! Jag tycker för det mesta att det är roligt att gå till jobbet.

Att varje dag höra våra småttingar säga nya ord eller höra sitt namn glatt ropat från ett barn är guld värt och det vill jag inte byta bort.

Många undrar hur jag orkar jobba inom barnomsorgen, men det är en lätt fråga som har ett otroligt lätt svar... Jag älskar barn och vad dem kan tillföra till min vardag.

Jag kan förstå när andra undrar hur jag orkar med både barn på jobbet och mitt eget när jag kommer hem. Det kan vara jobbigt, för man kommer ju inte ifrån barnen någon gång. När jag är hemma är jag mamma och inget annat. Jag ser, hör och känner mitt barn och framförallt så älskar jag henne. När jag kommer till jobbet går jag in i en yrkesroll, förskollärare, och då ska jag "lära" ut och "fostra" på ett helt annat sätt. Jag behöver inte ge dem den där villkorslösa kärleken som en förälder ger utan jag kan uppmuntra och vägleda dem in på rätt spår. Ge dem förutsättningarna till att hitta det dem söker.

Klart att det har blivit en skillnad i hur jag är mot barnen på jobbet efter att jag har fått barn mot innan, men jag försöker fortfarande ta till mig alla barn och visa att jag bryr mig och vill dem väl. Jag kanske inte gullar och myser lika mycket med barnen på jobbet, för det vill jag ge J när jag kommer hem.


Snart en vecka avklarad efter semestern och jag tycker att den har gått riktigt bra. Tänkte att jag, P och J kanske skulle ta och åka ut till Åkersberga i helgen så att man kommer bort från den här tråkiga miljö här hemma och kanske, om det är bra väder, kunna bada och sola lite. Och såklart umgås med underbart sällskap, N och T... 

Känner mer och mer att jag skulle kunna tänka mig att bo på landet, typ. Inte för långt ifrån här, men endå en bit ut på landet och ha ett litet rött hus med vita knutar... :-) Du och jag N, kanske ska bosätta oss på landet?! Vad sägs?

Av Camilla - 5 augusti 2009 22:55

Vissa dagar är såna där dagar man vill hålla i och inte släppa. En sån dag har jag haft idag...

Morgonen började med att väckarklockan ringde 06.00 och då ville jag verkligen inte vakna, men jag steg upp och började med mina morgon bestyr, såsom att kissa, borsta tänderna, sminka mig och allt det där. När jag stod inne i badrummet hör jag en liten röst ropa: "Mamma"... Hur underbart är inte det? Dottern har vaknat och vill ha välling. Jag går och gör iordning den och flyttar över J från sin till vår säng där hon brukar äta sin välling innan hon somnar om igen och sedan sover sött till ca 08.00 När hon ätit sin välling ligger hon där och vill ha sin mamma bredvid sig, men jag säger att mamma måste åka till jobbet. Hon tittar på mig med sina underbara ögon och vad gör man inte då? Jo, man lägger sig ner ett tag och håller sin dotter i handen. När klockan blivit alldeles för mycket och jag verkligen måste åka säger jag tyst. Håll din pappa i handen och somna om. Hon tittar på mig och jag går eftersom jag inte vill ha några tårar. Hon somnade om utan mig där, men pappa fanns ju där och det är ju bra det, för utan pappa eller mamma kan man inte vara...

Kommer ut till bilen och inser att den här dagen komemr att bli varm. Redan nästan 20 grader ute och klockan är bara 06.30 Jippie! Kanske man kan få lite sol idag och kanske, men bara kanske, få lte färg... :-)

Jag kommer till jobbet och inser att den här dagen kommer att gå fort... Kommer på en massa saker som jag måste göra innan nästa vecka och börjar direkt. När första barnet kommer har jag hunnit gjort det mesta, men lite finns kvar att göra till senare.

Dagen löper på bra och inga stora problem uppstår. Jag känner mig på bra humör och bestämmer till och med att en kollega får köpa en ny vattenkokare till jobbet eftersom den gamla håller på att braka ihop. (Jag har inga befogenheter vanligtvis, men just denna vecka har jag det)

Vi är ute mycket under dagen och jag står där solen skiner. Vill ju få färg och se lite fräsch ut!

Timmarna går och när klockan närmar sig 15.00 kommer en pedagog från förskolan bredvid (även mamma till ett barn på vår förskola) och frågar om hjälp när det gäller larmet som vi delar. Jag går över dit och tillsammans lyckas vi lösa problemet med hjälp av en trevlig person på larmcentralen. Tack!

När detta problem är löst går jag tillbaks till min förskola och frågar K om jag kan få gå en halvtimme tidigare idag eftersom jag ska på en liten middag hos vänner. Självklart sa K och jag åkte dit. J och P är redan där och busar... Middagen var super god och jätte trevligt sällskap. Tack A och M! J och J sprang i vattenspridaren och busade lite.

Vi åker därifrån i var sin bil, J och jag i en, och P åkte förbi och lämnade matstolen hos svärföräldrarna som inte skulle komma hem förrän på fredag tidigast, men när han kommer dit har dem redan kommit hem och han ringer mig och frågar hur långt vi kommit. Precis åkt förbi Å, men vänder, för J måste ju få träffa sin farmor och farfar. En kort visit där och sen hem för att lägga J och sen kunna titta, för en gångs skulle, på en hel film och verkligen tycka att den var super.

Det har varit en jätte bra dag och vill inte släppa den, men jag börjar bli trött och ska nu gå och göra mig iordning för sängen. GODNATT!

Av Camilla - 4 augusti 2009 21:03

Då har man jobbat 2 dagar... Kan inte fortsätta att räkna dem, för snart är det vinter och man har jobbat alldeles för många dagar utan semester.


Idag står det verkligen still. Finns det något att skriva? Har min hjärna gått ner på sparlåga? Eller går den på högvarv? Något har hänt för helt plötsligt står det still och jag kommer inte på något att skriva om.


Jo, en sak finns det som jag har tänkt på.

Jag saknar de där dagarna när man kunde vara spontan och åka till vänner och bekanta när man ville och utan att behöva tänka på morgondagen. Jag ångrar inget i mitt liv, men ibland så önskar jag att livet vore lättare. Jag ångrar inte att vi fick J, det var ett medvetet beslut, men såna här kvällar när man "bara" sitter hemma och inte har något att göra och hjärnan skriker efter socialt umgänge som man tänker tillbaka på tiden innan J. Jag skulle aldrig vilja byta tillbaka, för jag älskar J över allt annat, men ibland måste man få tänka på hur det skulle ha kunna varit. Drömma sig bort!

Jag skulle göra allt för min dotter och lite till. Jag kan bli jätte arg på henne och tycka att hon bara "skiter" i vad vi säger, men när hon tittar på mig och ler så smälter jag. Hon är mitt allt! Hon är den jag lever för och det är för hennes bästa jag tar alla mina beslut. Inte ens mitt eget liv går före hennes. Det som hon mår bäst av, det gör jag!

Det är konstigt. Innan jag blev gravid sa ja till alla att sätt inte era barn i första hand jämt, ni måste leva oxå, och det är precis det jag gör nu. Jag sätter mitt barn först jämt!

Är det detta som kallas kärlek? Att sätta någon i första rum jämt!

Att få barn och att bli äldre har verkligen påverkat mitt sätt att tänka och göra saker på.

Jag älskar dig J! Vad du än gör, hittar på eller vad som än händer kommer jag alltid att älska dig över allt annat! Du får inte glömma det!


Nu är det tomt i mitt huvud igen så jag säger hej då så kanske vi hörs imorgon!

Av Camilla - 3 augusti 2009 20:52

Nu är första dagen på jobbet efter semestern avklarad och den gick riktigt bra. Visst var det en lång dag, 07.30-16.00, men onsdagen blir värre. (06.45-16.00)

Denna vecka blir en lugn vecka på jobbet och det känns riktigt skönt. Behöver en lugn vecka för att komma in i alla rutiner igen.

Det som är tråkigt är att nu så strålar solen ute och det gjorde den inte under min semester så mycket. Synd!


Nästa torsdag blir man ETT HELT ÅR ÄLDRE! Jippie!!! Tänkte ha en liten fikastund för nära och kära på söndagen här i lägenheten och kanske, kanske så blir det en god dumletårta... Får se om ja hinner göra den på lördag kväll efter bowlingtävlingen. Annars blir det bara något lättbakat.

Alla frågar mig vad jag önskar mig, men ja önskar mig inget speciellt...


Nu ska jag njuta av en lugn kväll utan min älskade Sessa... Hon sover över hos M och har det säkert jätte mysigt och skönt där. Slippa mamma och pappas tjat och få sova i M´s säng...

Av Camilla - 2 augusti 2009 21:54

av semestern... Gud va konstigt det känns. Brukar tycka att det är ganska skönt att gå tillbaks till jobbet efter semestern, men denna gång så bävar jag inför det. Nu har man ju barn och det är väl en anledning till varför jag känner så, men även för att jag bara har haft 3 veckor denna sommar och jag brukar ha minst 4 veckor. Nästa år har jag bestämt mig för att ha minst 5 veckor och detta för att J ska få ett så långt sommarlov som bara möjligt.


Vi har varit i Vällingby och handlat lite och efter det åkte vi hem till I och S och fick lite lunch/middag i oss. Vi fick kassler med hasselbackspotatis och J fick pannkakor. Mums var det tyckte J, vår man var inte heller så dålig. Har haft en svacka vad gäller mat nu i nästan 3 veckor, men i dag så kände jag igen mig igen vid den måltiden iaf.

Jag äter mindre portioner och känner mig inte lika hungrig när väl måltiden ska serveras. Jag som alltid brukar vara matglad och vara super hungrig vid alla måltider. Jag hoppas att jag kommer in i gamla vanor igen nu när jag börjar jobba, men just nu känns det inte som det.

Brukar ha någon sån här vecka varje år, men inte 3 veckor i sträck. Visst så känner jag mig stressad inför hösten vad gäller jobb och att jag inte ska ha ork med J när vi kommer hem på em/kvällarna, men jag vet att när vi väl är där så löser sig allt.

Visst så gör det inget att man äter lite mindre ett tag för då visar ju vågen mindre, men det får inte fortsätta så länge till.


Nu i veckan ska jag försöka att träna minst en dag och sen så ska vi träffa A, M och J på onsdag och snacka lite skit och bara softa. Jag ska åka dit efter jobbet medans P och J nog åker dit lite tidigare. J och J ska få leka av sig lite.

På torsdag ska jag åka och fixa mina naglar.

Helgen blir lugn och veckan efter det så fyller man år och sen är nästan alla helgerna framöver uppbokade.


Nu ska jag nog gå och försöka få lite sömn i mig så jag orkar med morgondagen...

Av Camilla - 1 augusti 2009 21:25

Efter en regnig, men lugn förmiddag ringde vi ut till Ekerö för att se vad familjen C hade för sig första lördagen i augusti... De var hemma och hade inget inplanerat så efter J´s vila åkte vi ut för att besöka de ensliga på ön... :-)

Det regnade på vägen ut, men väl hemma hos familjen C var det uppehåll hela tiden vi var där.

Snackade lite skit och tog en fika för att sedan låta barnen hoppa lite på studsmattan... Jag och K pratade lite om hur det kommer att se ut i höst på bowlingsidan och även lite arbete. Hon ska nämligen börja på nytt jobb på måndag och både hon och jag känner att vi gärna skulle vilja ha jätte många fler veckors semester. För självklart skulle jag vilja vara ledig mer, men i år kändes det onödigt att ta ut fler än 3 eftersom P är hemma med J. Nästa år blir det nog en massa fler... :-)

När klockan började närma sig matdags tog vi bilen hem för att bestämma oss på vägen att ikväll blir det först sallad/grillbiff för att senare under kvällen äta kräftorna jag köpte igår.

Nu är kräftorna uppätna och en trött liten Sessa ligger och sover och har de mysigt i sängen. Hon vet inte vad som väntar henne om en ca 2,5 veckor. Då börjar hon dagis och då kommer hon garanterat att vara trött på kvällarna och vilja sova ännu mer än vad hon gör nu. Hoppas att det går bra med inskolningen och att hon kommer att trivas på dagis. Hon är en tjej som jag tror kommer att passa på dagis.


Så på måndag smäller det! Jobba igen och inte ha någon mer semester förrän i vinter. Jobbigt, men samtidigt så tycker jag om att jobba så det är inte så farligt!



Ovido - Quiz & Flashcards